Passbeskrivning

Vad är nu funktionell träning då?

Funktionella rörelser utför vi varje dag utan att ens tänka på det som te.x. knäböj, utfall, marklyft och pressar, genom att te.x. sätta oss på en stol, lägga något på en hylla högt upp eller lyfta upp matkassarna från golvet.

På våra pass arbetar vi på varje individs nivå – oavsett om du är nybörjare, van, har med dig eventuella skador eller du som kanske har varit med förr.

Samma pass alltid?
Varje pass ser alltid olikt ut det andra – oavsett om vi arbetar med samma övningar gång efter gång eller antal repetitioner etc.
Vi jobbar ibland enbart med kroppsvikt (alltså utan vikter och hjälpmedel som te.x. medicinboll) med övningar som:

  • armhävningar
  • utfallssteg
  • knäböj
  • situps
  • stålmannen /rygglyft

Ibland arbetar vi med hjälpmedel som stänger, kettlebells, hopprep och boxar i övningar som:

  • front squats
  • boxhopp
  • pressar
  • kettlebellsvingar
  • marklyft
  • utfall
  • wallballs
  • hopprep

Måste jag komma med en kompis?
Nej – kom du som du är – det finns alltid någon att köra med!
Ibland kör vi ensamma/single men ibland jobbar vi parvis, där den ene i paret kan peppa kompisen och samtidigt hålla en vikt undertiden eller hoppa hopprep.

Vad behöver jag veta innan?
Inget – kom bara till passet ca 10 minuter innan och berätta att du tänker prova på – så löser vi allt annat.

Svåra övningar? Jag är ovan!
Inga problem. Varje övning kan göras lättare alternativt svårare. Finns eventuell skada så går det att byta ut övningen eller ändra den så det inte gör skadan värre.

Vad ska jag ha på mig och med mig?
Bekväma kläder som du kan röra dig fritt i och en vattenflaska!

Fortfarande frågor? Hör av dig så berättar vi mer!