Passbeskrivning

Vad är nu funktionell träning då?
Funktionella rörelser utför vi varje dag utan att ens tänka på det som te.x. knäböj, utfall, marklyft och pressar, genom att te.x. sätta oss på en stol, lägga något på en hylla högt upp eller lyfta upp matkassarna från golvet.
På våra pass arbetar vi på varje individs nivå – oavsett om du är nybörjare, van, har med dig eventuella skador eller du som kanske har varit med förr och är mycket van att träna.

Alltid samma pass?
Varje pass ser alltid olikt ut det andra – oavsett om vi arbetar med samma övningar gång efter gång eller antal repetitioner etc. Möjligheterna är oändliga beroende på hur vi sätter ihop passet den dagen.

Exempel på pass
Vi har alltid gemensam uppvärmning och genomgång, så alla vet övningarna
och upplägget innan vi gemensamt startar.
Version 1: 10st boxhopp, 10st wallballs, 10st skidhopp, 10st knäböj = detta ska göras så många gånger/varv som möjligt på tex 10 min.
Version 2: samma övningar kan göras, men två och två, på snabbast möjliga tid med 10 varv vardera. Den ena ”vilar” när den andre kör. Aktiv vila är något vi gillar… hoppa hopprep, gå runt med platta över huvudet, stå jägare etc…. aktiv vila då den andre kämpar och den andre peppar kompisen.
Version 3: det går även att göra samma övningar med eller utan vikter.
Version 4: det går att göra samma övningar med ”tabata”-intervaller…
Ja, du ser… det finns så otroligt många varianter som går att göra på samma
slags övningar – så det blir aldrig samma pass!

Vikter eller inte?
Vi jobbar ibland enbart med kroppsvikt (alltså utan vikter och hjälpmedel som te.x. medicinboll) med övningar som:

  • armhävningar
  • utfallssteg
  • knäböj
  • situps
  • stålmannen /rygglyft
  • korta löpsträckor
  • burpee

Ibland arbetar vi med hjälpmedel som stänger, kettlebells, hopprep och boxar i övningar som:

  • front squats (knäböj med vikt framför huvud/nacke)
  • boxhopp
  • pressar (axelpressar)
  • kettlebellsvingar
  • marklyft
  • utfall
  • wallballs (medicinboll slängs upp på vägg)
  • hopprep (det går att ”hoppa utan rep” och det går att byta ut till att göra step-ups på en mindre box…)

Måste jag komma med en kompis?
Nej – kom som du är – det finns alltid någon att köra med!
Ibland kör vi ensamma/singel, men ofta jobbar vi parvis, där den ene i paret kan peppa kompisen och samtidigt ha ”aktiv vila” genom att då tex hålla en vikt eller hoppa hopprep, under tiden kompisen i paret blir klar med övningarna.

Vad behöver jag veta innan?
Inget – kom bara till passet ca 10 minuter innan och berätta att du tänker prova på – så löser vi allt annat.

Svåra övningar? Jag är ovan!
Inga problem! Varje övning kan göras lättare, alternativt svårare. Finns eventuell skada så går det att byta ut övningen eller ändra den så det inte gör skadan värre.

Vad ska jag ha på mig och med mig?
Bekväma kläder som du kan röra dig fritt i och en vattenflaska!

Fortfarande frågor? Hör av dig så berättar vi mer!